facebook wana

Category Archives: Tips Kecantikan

TIPS KULIT NAMPAK BERSERI DAN JERAWAT PUDAR

7 Cara Mengatasi Kulit Wajah Kering Keliru dan tak tahu cara untuk atasi masalahkulit kering? Mudah je! Adakah anda merasa kulit terasa kering, kasar, cenderung kusam, mengelupas, menyengat atau terasa gatal? Kalau ye, maksudnya anda memiliki kulit wajah yang kering. Kulit yang kering biasanya kerana disebabkan bermacam faktor, antaranya hormon, ketururunan atau genetik, sekeliling, suhu […]

Cara Atasi Masalah Kulit Kering

7 Cara Mengatasi Kulit Wajah Kering Keliru dan tak tahu cara untuk atasi masalahkulit kering? Mudah je! Adakah anda merasa kulit terasa kering, kasar, cenderung kusam, mengelupas, menyengat atau terasa gatal? Kalau ye, maksudnya anda memiliki kulit wajah yang kering. Kulit yang kering biasanya kerana disebabkan bermacam faktor, antaranya hormon, ketururunan atau genetik, sekeliling, suhu […]

Apa kelebihan Niacinamide?

“Apa itu Niacinamide?” Niacinamide, juga disebut nicotinamide, adalah satu bentuk vitamiN B3  yang merupakan nutrien penting. B3 boleh menyebabkan masalah pada kulit, ginjal, dan otak. Pemakaian niacinamide juga dapat membantu mencegah kekurangan B3. Terdapat banyak lagi manfaat niacinamide yang lain, terutamanya terhadap kesihatan kulit secara umum. Antara manfaat niacinamide dikatakan dapat membantu dalam merawat keadaan […]

Apa itu Serum?

“Apa itu serum?” Serum merupakan salah satu skincare produk yang khusus untuk memperbaiki masalah-masalah kulit seperti jerawat, parut, jeragat, kulit kusam dan ada juga direka khas untuk anti-aging dan untuk mengekalkan kesihatan kulit wajah. Bergantung kepada bahan yang terkandung dalam serum tersebut. Sebab itu lah korang kena semak dahulu ingredients yang terdapat dalam sesuatu produk […]

Tekstur Kulit Tak Sekata. Normal ke?

Tak dapat dinafikan bahawa ramai golongan wanita yang mengimpikan tekstur kulit yang sihat dan licin macam tomato tanpa liang pori yang besar, parut jerawat, jeragat dan sebagainya. Sumber imej: https://www.bodyshapingclinic.com/ Untuk pengetahuan korang, tekstur kulit tak sekata ini adalah satu perkara yang normal! Dan ianya berpunca daripada beberapa faktor antaranya ialah keturunan, persekitaran, cara pemakanan, […]

5 ALAT VIRAL UNTUK KECANTIKAN WAJAH

Tidak dapat dinafikan bahawa ramai yang sanggup berbelanja untuk mendapatkan wajah yang sihat dan cantik khususnya bagi golongan wanita. Pada zaman era globalisasi sekarang ni, alat untuk kecantikan mula dicipta seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Namun, alat elektronik untuk kecantikan ini kebiasaannya berharga ratusan ringgit. Malah ada juga yang boleh mencecah sehingga ribuan ringgit untuk […]

PENTING KE SUNSCREEN/SUNBLOCK NI?

Untuk pengetahuan uols, sunscreen ni sangat penting dan merupakan skicare yang WAJIB dalam penjagaan harian kulit wajah kita. Lagi lagi kita yang duduk di Malaysia. Sunscreen ni mempunyai banyak kelebihan selain dari elak kulit dari terbakar akibat sinaran cahaya matahari. “Kenapa sunscreen ni penting?” Elak untuk kulit sunburn/ kulit gelap Elakkan pertumbuhan jeragat Kurangkan garis […]

Cara Kenalpasti Skincare Yang Sesuai Dengan Kulit Wajah Anda

“Macam mana nak tahu skincare mana yang sesuai dengan kulit muka kita?” Sebelum beli sesuatu produk, kita mestilah ikut langkah2 ni: 1) Kenalpasti jenis kulit muka Perkara yang pertama sekali uols kena buat ialah kenalpasti jenis kulit muka uols ni apa. Kulit muka kita ada 5 jenis iaitu normal, berminyak, kering, kombinasi dan juga sensitive. […]

Jeragat

“Apa itu jeragat?” Jeragat merupakan bintik-bintik kecil yang bewarna lebih gelap dari kulit wajah kita. Jeragat yang kecil boleh membesar dan khuatir akan bercantum dengan jeragat yang lain di mana ianya akan menyebabkan jeragat akan kelihatan dengan lebih jelas. “Macam mana saya boleh ada jeragat?” Punca utama jeragat berlaku adalah disebabkan kulit wajah kita yang […]

TIPS ELAK JERAWAT AKIBAT PEMAKAIAN TOPENG MUKA

Bila sebut mengenai topeng muka ni kan, uols tahu tak pemakaian topeng muka dalam tempoh yg lama boleh menyebabkan kulit wajah mengalami masalah! Contohnya mcm kemerahan, gatal-gatal, ruam atau pun jerawat. Kalau uols pernah mengalami masalah mcm ni akibat pemakaian topeng yg lama, uols boleh try tips yg kita nak kongsikan kat artikel kali ni. […]

×

NEED HELP? 😊

×